Prednosti i savjeti hladnjaka ulja

Motorno ulje je mazivo koje ima ključnu ulogu u osiguravanju glatkog rada motora s unutarnjim izgaranjem. Podmazuje pokretne dijelove, smanjuje trenje i minimalizira trošenje, što je bitno za dug život i pravilan rad motora. Ulje također pomaže u održavanju motora čistim uklanjanjem nečistoća kao što su čestice prašine i naslaga dok stvara tanki zaštitni sloj u cijelom motoru za zaštitu od korozije.

Važna uloga ulja je i hlađenje motora od topline nastale tijekom procesa izgaranja. U serijskim automobilima, gdje se ulje ne može dobro ohladiti, dolazi do pregrijavanja ulja, što smanjuje njegovu sposobnost trenja i viskoznost. Ulje stoga ne može pravilno podmazati pokretne dijelove, a dugotrajnom uporabom tako pregrijanog ulja dolazi do oštećenja motora. 

Noviji motori koriste tzv izmjenjivače voda-ulje. Ovaj sustav neizravno povezuje vodove vode i ulja u svojoj utrobi, čime se osigurava brže zagrijavanje samog ulja pri pokretanju i time mazivo brže postiže ispravnu radnu temperaturu, ali ga istovremeno rashladna tekućina hladi i održava na iste vrijednosti temperature kao i ona sama. Ovaj sustav radi samo dok jedna od navedenih tekućina ne prijeđe vrijednosti nosivosti i tada se obje istovremeno pregrijavaju, što negativno utječe na rad motora. 

U svim pokretnim dijelovima gdje dolazi do trenja stvara se toplina koju je potrebno ohladiti. Za uklanjanje pregrijavanja ulja koristi se hladnjak ulja. Ovaj dio možemo naći u motosportu ili snažnijim tvorničkim vozilima, bilo za hlađenje motornog ulja, servo ulja, ulja u mjenjaču ili diferencijalima. Način hlađenja kod korištenja hladnjaka ulja je jednostavan i isti kao kod hlađenja vode u hladnjaku vode. Olej preteká cez lamely chladiča a nápor vzduchu pri jazde alebo pri zapnutom ventilátore ho ochladzuje. Ulje teče kroz rebra hladnjaka i navala zraka tijekom vožnje ili kada je ventilator uključen hladi ga. Hladno ulje zatim putuje izravno u motor gdje hladi pokretne dijelove i održava ih u ispravnom temperaturnom rasponu za njihov najidealniji rad. 

Nakon izmjenjivača, najviše se koriste (uglavnom u motosportu) višeredni hladnjaci ulja. Preklopljeni (savijeni) hladnjaci ulja su najpovoljniji, a istovremeno pružaju idealnu razinu hlađenja. Njihova prednost je jednostavna montaža i veliki broj dimenzija koje možete birati, bilo da se radi o samoj veličini ili izlazima. Najprodavaniji su 1316 ili 19 redova kada se koriste na serijskim ili malo modificiranim vozilima. Za velika opterećenja, a posebno kod driftanja, gdje nema naporno hlađenje, preporuča se koristiti veći hladnjak, idealno 25 redova ili veći u kombinaciji s usisnim ili potisnim ventilatorom.

  • PREDNOSTI: jednostavna montaža, mogućnost odabira između velikog broja dimenzija i izlaza, niska cijena
  • NEDOSTACI: otpornost do 10 bara, mala otpornost na udarce, izlazi samo na jednu stranu

Servo hladnjaci/ hladnjaci ulja upravljača ili mjenjača tvornički se ugrađuju u vozila u obliku hardline savijene u prednjem dijelu vozila ili samog hladnjaka. Ovi hladnjaci ugrađeni su na povratnoj strani tekućine između upravljača i spremnika, gdje tlak više nije u desecima bara kao na suprotnoj strani upravljačkog sustava. Ovako ohlađeno ulje vraća se u spremnik, gdje se dalje hladi i zatim vraća u upravljač. U slučaju da vam originalni hladnjak nije dovoljan ili ga vaš automobil nije imao, možete posegnuti za gore navedenim nekoliko inline hladnjaka ili onima posvećenim ovom hidrauličnom sustavu. Sastoje se od savijene cijevi s nizom rashladnih rebara, koja imaju za cilj bolju raspodjelu topline i kasnije hlađenje. U nekim slučajevima sadrže unutarnje čelične lopatice za ubrzavanje protoka tekućine.

  • PREDNOSTI: jednostavna montaža, mala težina, niska cijena
  • NEDOSTACI: mala otpornost na oštećenja

Zavareni aluminijski hladnjaci ulja identični su naslaganim linijskim hladnjacima, ali mogu izdržati više tlakove (15+ bara) i svojim pomaknutim otvorima osiguravaju da tekućina prolazi kroz cijeli hladnjak i stoga koristi cijelu površinu za hlađenje kako bi osigurao savršeno hlađenje. Robusna konstrukcija osigurava maksimalnu otpornost čak i na mehanička oštećenja, što je prednost posebno u motosportu, gdje su uvjeti korištenja beskompromisni. Curenje ulja može uzrokovati trajna oštećenja motora, stoga je izdržljiviji hladnjak velika prednost. Na izbor između nekoliko varijanti ulaza i izlaza ili gabaritnih dimenzija kao i kod ostalih hladnjaka.

  • PREDNOSTI: visoka otpornost na oštećenja i pritisak, veliki protok, idealno hlađenje ulja, veliki volumen, zavarena konstrukcija omogućuje bilo kakve prilagodbe
  • NEDOSTACI: veća cijena, veća težina, potreba za okovom

Hladnjak se ugrađuje na izlazu iz filtera ulja ili tlačnom izlazu iz motora (u slučaju hlađenja motornog ulja). Montaža je pojednostavljena pomoću adaptera ispod filtera ulja ili čepova filtera ulja, gdje je moguće spojiti izravno na hladnjak gumenim ili teflonskim crijevima i spojnicama. U ovaj sustav moguće je ugraditi i termostat koji će prema temperaturi regulirati protok ulja prema radijatoru, čime se osigurava brže zagrijavanje ulja i njegovo naknadno regulirano hlađenje. Kao što je već spomenuto, kako bi se osigurala maksimalna učinkovitost, preporučljivo je na hladnjak ugraditi ventilator ili set ventilatora koji će osigurati stalan protok zraka i time smanjiti temperaturu čak i bez tlaka zraka. Preporučamo izradu ili kupnju zračnog kanala za zrak ili saharu kako biste povećali učinkovitost hlađenja 

U našoj ponudi pronaći ćete i zamjene za serijske hladnjake ulja. Direktna su zamjena i to u maksimalnim dimenzijama predviđenim mjestom gdje se ugrađuju. Izrađene od aluminija, izdržljivije su i pružaju veći protok. Plug 'n' play instalacija može se izvršiti u nekoliko minuta i u ovom slučaju nisu potrebne dodatne izmjene. 

  • PREDNOSTI: izravna zamjena za originalni hladnjak, bez dodatnih izmjena
  • NEDOSTACI: viša cijena, manje smanjenje temperature ulja u usporedbi s dodatnim hladnjakom ulja, ograničena veličina zbog mjesta ugradnje

Većina serijskih vozila ne daje podatke o temperaturi ulja, tako da činjenicu da imate pregrijano ulje možda nećete znati ili ćete saznati samo iz nepovoljnih zvukova koji dolaze iz automobila (kao što su pregrijani podizači hidrauličkih ventila). Za bolju orijentaciju o tome koju temperaturu vaše ulje doseže, prikladno je ugraditi temperaturni mjerač ulja, čiji se senzor može ugraditi s redukcijom na senzor tlaka ulja ili na sustav hladnjaka ulja nakon adaptera ispod filtera ulja. Na kraju, ali ne manje važno, uz hladnjak ulja dolazi u obzir i korištenje ulja odgovarajućeg viskoziteta, nakon upotrebe odgovarajućeg aditiva.

U slučaju bilo kakvih pitanja, ne ustručavajte se kontaktirati nas i rado ćemo vam pomoći u odabiru pravog proizvoda. 

Više postova na blogu

UNIX AMTS 2024

Prva stanica ovogodišnjih izložbi - Hungexpo Budimpešta
Čitaj više
RACES x FURTBOKEM suradnja

Službeno pokretanje RACES i FurtBokem prodaje robe.
Čitaj više
Jaguar XE trkaći specijal

Jaguar Racing Team Ostrava predstavio je novi trkaći specijal
Čitaj više
Električna vodena pumpa

Povećava performanse i sprječava pregrijavanje vozila!
Čitaj više
FIA homologacija 8856-2018

Koje se promjene odnose na FIA-u u 2024.?
Čitaj više
Kombinezoni i oprema posade

Koji trkaći kombinezon odabrati i zašto? Više u blogu...
Čitaj više
Silikonska crijeva

Silikonska crijeva kao idealna zamjena za gumene vodove za vodu, vakuum/tlak ili usis.
Čitaj više
Prednosti i savjeti hladnjaka ulja

Zašto je potrebno ugraditi hladnjak ulja? Koji najbolje izabrati? Više u blogu..
Čitaj više
Kako ugraditi hidrauličku ručnu kočnicu?

Obavezna oprema svakog relijasta i driftera.
Čitaj više

Podijeli ovu objavu

Komentari (0)

U ovom trenutku nema komentara

Novi komentar

Kategorije Proizvođači

Loading...